 |
11. Ciało człowieka - Koordynacja ruchowa - Świat Wiedzy, Książki i czasopisma - Biologia, Świat Wiedzy - ... |
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] CIA Ł O CZ Ł OWIEKA 1 Koordynacja ruchowa I . Poruszanie si ê wymaga zintegrowa- nych dzia ł a ñ szkiele- tu, mózgu i uk ł adu nerwowego. Dzi ê ki temu mo ¿ liwe jest osi ¹ gni ê cie skompli- kowanej koordynacji i kontroli, niezb ê d- nych do wykonania najró ¿ niejszych ruchów. ii Wszystko, co robimy, czy dotykamy WT " iedy nasze mi êœ nie wspó ł pracuj ¹ z sob ¹ . dzi ê ki czemu ruszamy si ê i dzia ł amy . M . L.efektywnie. mówimy, ¿ e mamy dobr ¹ ko- ordynacj ê ruchow ¹ . Ludzie szczyc ¹ cy si ê t ¹ cech ¹ , jak na przyk ł ad sportowcy, sprawiaj ¹ wra- ¿ enie, ¿ e p ł ynne wykonywanie wszystkich czyn- no œ ci przychodzi im bez wysi ł ku. Jednak koordy- nacja nie jest potrzebna wy ł¹ cznie w czasie zawo- dów. Musi towarzyszy æ ka ¿ demu, nawet naj- mniejszemu. ruchowi naszego cia ł a. We Ÿ my na przyk ł ad pod uwag ê takie czynno- œ ci, jak podci ¹ ganie r ê kawa czy picie z fili ¿ anki. M S ¹ dzicie, ¿ e ł atwo jest w ł o ¿ y æ cukierek do ust? Najpierw p ł at cie- mieniowy mózgu otrzymuje informacj ê od zmys ł ów i przy- gotowuje map ê pozycji cia ł a w sto- sunku do s ł odkiej pastylki. Nast ê pnie mapa ta przekazy- wana jest do obsza- ru przedmotoryczne- go, gdzie rozwi ¹ zuje si ê problem, jak unie œæ cukierek, a plan ca ł ej akcji prze- sy ł a si ê do obszaru motorycznego. Na koniec obszar moto- ryczny przesy ł a do mi êœ ni informacje, | jak unie œæ s ł odki I przysmak do ust. Kiedy opanujemy te umiej ê tno œ ci, nie musimy ju ¿ o nich my œ le æ w trakcie ich wykonywania. Jednak ¿ e, chc ¹ c zrobi æ nawet najprostszy ruch. musimy najpierw zdawa æ sobie spraw ê z usytu- owania poszczególnych cz êœ ci cia ł a w przestrze- ni. Informacje potrzebne do narysowania takich .. - I nosa, spacerujemy czy wykonuje- my æ wiczenia akrobatyczne, jest uzale ¿ nione od nies ł ychanie skomplikowanego systemu koordynacji obejmuj ¹ cego mi êœ nie, mózg i uk ł ad nerwowy. uzyskujemy z oczu. mechani- zmu równowagi mieszcz ¹ cego si ê w górnym uchu i ze skóry. Dodatkowo narz ¹ dy czuciowe w mi êœ niach i stawach informuj ¹ nas o swojej pozycji i stanie. mentalnych map " Kontrola mózgu Nie zawsze zdajemy sobie spraw ê z tego. ¿ e w wykonywanie prostych codziennych czynno œ ci - jak picie z fili ¿ anki - zaanga ¿ owane s ¹ dwa rodzaje aktywno œ ci: izyczna i umys ł owa. Jednak przed zrobieniem jakiegokolwiek ruchu musi pojawi æ si ê wola akcji i informacja o po ł o ¿ eniu. Cz êœæ mózgu zajmuj ¹ ca si ê zapocz ¹ tkowa- niem akcji zwana jest obszarem przedmotorycz- nym. podczas gdy cz êœæ zajmuj ¹ c ¹ si ê wykony- waniem czynno œ ci nazywamy obszarem moto- rycznym. P ł at ciemieniowy, po ł o ¿ ony w górnej cz êœ ci mózgu, to miejsce, do którego docieraj ¹ informacje umo ¿ liwiaj ¹ ce orientacj ê przestrzen- n ¹ . Uzbrojony w te wiadomo œ ci obszar motorycz- ny wysy ł a rozkazy do mi êœ ni r ê ki i ramienia. instruuj ¹ c je. jak maj ¹ pracowa æ , by d ł o ñ unios ł a ili ¿ ank ê i przesun êł a j ¹ do ust w momencie, gdy zapragniemy pi æ . Nast ê pnie obszar motoryczny uruchamia kolejne mi êœ nie, pozwalaj ¹ ce nam wci ¹ gn ¹æ p ł yn i po ł kn ¹æ go. Podczas serii ruchów, zapocz ¹ tkowanych przez rozgrywaj ¹ cy si ê w mózgu proces plano- wania " , ze wszystkich komórek nerwowych w mi êœ niach i stawach p ł ynie nieprzerwany stru- mie ñ informacji na temat ich pozycji i stanu roz- lu Ÿ nienia lub napi ê cia. Aby unie œæ fili ¿ ank ê . pochylamy si ê lekko do przodu, co zaburza œ ro- 33 KOORDYNACJA RUCHOWA 11 Podobnie jak Regulacja pracy mi êœ ni towarzysz ¹ ca wykony- inne dyscypliny spor- wanym przez nas czynno œ ciom zale ¿ y cz êœ ciowo tu, pi ł ka no ¿ na od staiego kontaktu ze zmys ł ami , które zawiadu- wymaga dobrej j ¹ naszymi ruchami. Przeprowadzono do œ wiad- koordynacji pracy czenia, maj ¹ ce na celu wykazanie tego sprz ê¿ enia stóp i oczu. Tego zwrotnego: osob ê bior ¹ c ¹ udzia ł w eksperymen- typu zaawansowanej cie prosi si ê o napisanie czego œ , ale nie w idzi ona koordynacji trzeba swojej r ê ki w normalny sposób , leczy tylko na si ê uczy æ od naj- ekranie telewizora. Dopóki wizerunek na ekranie m ł odszych lat. jest dok ł adnym odpowiednikiem tego . co osoba ta widzia ł aby w rzeczywisto œ ci, czynno œæ pisana jest wykonana bez zarzutu. Je œ li natomiast w ja- ki œ sposób zmieni si ê pozycj ê kamery i r ê ka widziana jest pod niezwyczajnym k ¹ tem, pisz ¹ cy gubi si ê i praca zaczyna sprawia æ mu trudno œæ . Ponadto trzeba bra æ pod uwag ê to. i ¿ pomimo doskona ł ego zarz ¹ dzania i kontrolowania na- szych ruchów przez mózg i uk ł ad nerwowy oraz wielkiej dok ł adno œ ci naszych ..mentalnych map " . nie wykonamy prawid ł owo czekaj ¹ cych na nas czynno œ ci, je œ li nasze mi êœ nie nie b ê d ¹ sprawne. Mi êœ nie s ¹ ¿ yw ¹ tkank ¹ , i w zwi ¹ zku z tym ich stan zale ¿ y od odpowiednich dostaw po ¿ ywienia i t ł enu z krwi. W u ¿ ywanych mi êœ niach pojawia- j ¹ si ê produkty przemiany materii, które trzeba skutecznie usuwa æ przez uk ł ad krwiono œ ny, aby uk ł ad mi êœ niowy by ł w stanie w ł a œ ciwie wykony- wa æ otrzymywane rozkazy. . I im ; dek ci ê¿ ko œ ci. Uruchamiaj ¹ si ê wtedy odruchowe Nie tak ł atwo mechanizmy równowagi i w mi êœ niach zachodz ¹ nauczy æ si ê chodzi æ , zmiany pozwalaj ¹ ce si ê do tego przystosowa æ . cho æ pó Ÿ niej zdaje Cz êœæ mózgu zarz ¹ dzaj ¹ c ¹ tym przystosowaniem si ê cz ł owiekowi, ¿ e nazywamy mó ¿ d ¿ kiem. chodzenie jest jego wrodzon ¹ umiej ê tno- Koordynacja mi êœ ni œ ci ¹ . Niemowl ê naj- Nasze ruchy wymagaj ¹ skoordynowanych dzia- pierw zaczyna prze- la ñ ze strony ró ¿ nych grup mi êœ niowych. W mi ê - wraca æ si ê na boki, œ niach znajduj ¹ si ê narz ¹ dy czuciowe, albo wrze- raczkowa æ i siada æ , ciona nerwowe, które nieustannie badaj ¹ napi ê cie zanim w ko ñ cu sta- tam panuj ¹ ce i przez centralny uk ł ad nerwowy nie na nogi. przesy ł aj ¹ informacje na ten temat do mózgu. Pocz ¹ tkowo stoi na W ten sposób mózg utrzymuje sta ł¹ kontrol ê nad szeroko rozstawio- czynno œ ciami nerwów motorycznych, które kie- nych stopach, aby ruj ¹ mi êœ niami. zapewni æ sobie sta- Podobne. ale wi ê ksze narz ¹ dy czuciowe biln ¹ podstaw ê , i umieszczone s ¹ na po ł¹ czeniu mi êœ ni ze œ ci ê gna- nie œ mia ł o próbuje mi. Uwa ¿ a si ê , ¿ e chroni ¹ one odpowiednie mi ê - stawia æ pierwsze œ nie przed uszkodzeniem, uniemo ¿ liwiaj ¹ c dotar- kroki. Dziecko szyb- cie impulsów motorycznych do mi êœ nia, je œ li ko uczy si ê ł apa æ grozi mu naci ¹ gni ê cie. równowag ê i prze- chodzi do jeszcze MotOryCZne bardziej skompliko- WtÓkna mi êœ niowe wanych zada ñ , jak Skomplikowana praca zarz ¹ dzania wszystkimi bieganie, skakanie mi êœ niami zaanga ¿ owanymi w wykonywanie i omijanie przedmio- jakiegokolwiek ruchu zosta ł a powierzona w ł ók- tów. W toku dalszej nom nerwowym zwanym motorycznymi w ł ókna- praktyki opanowuje mi nerwowymi. Ka ¿ de w ł ókno nerwowe ma coraz wi ê cej modyfi- odga łê zienia, zajmuj ¹ ce si ê odpowiedni ¹ grup ¹ kacji podstawowego w ł ókien mi êœ niowych. modelu poruszania Kiedy impulsy w ê druj ¹ z odga łê zienia w ł ókna si ê na nogach, jakim nerwowego, wszystkie w ł ókna mi êœ niowe z da- jest chodzenie. nej grupy, jak ¹ ono zarz ¹ dza, s ¹ kontrolowane jednocze œ nie. Te grupy w ł ókien mi êœ niowych to jednostki motoryczne. Liczba w ł ókien mi êœ nio- wych w jednej jednostce motorycznej bywa ró ¿ na, uzale ¿ niona od precyzji, jakiej wymaga okre œ lony ruch. Na przyk ł ad zmiana pozycji ga ł ki ocznej wymaga bardzo dok ł adnej kontroli, wi ê c w mi êœ niach spe ł niaj ¹ cych t ê funkcj ê w ka ¿ dej jednostce motorycznej znajduje si ê tylko oko ł o 10 w ł ókien mi êœ niowych, podczas gdy w bicep- sach (mi êœ niach ramienia) na jedn ¹ jednostk ê przypada ponad tysi ¹ c w ł ókien mi êœ niowych. patrz tak ¿ e Cia ł o cz ł owieka 5 - UK Ł AD NERWOWY Cia ł o cz ł owieka 6 - ODRUCHY I REAKCJE 34
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plhadwao.keep.pl
|
|
|
|
 |
Odnośniki |
|
- Indeks
- 1 Kingsbury Karen i Smalley Gary - Historia rodziny Baxterów 01 - Ocalenie 01 - Ocalenie, książki, Historia Rodziny Baxterów
- 09 - Kult - Lincoln Child;Douglas Preston, Książki, Lincoln Child, Douglas Preston - Cykl Pendergast
- 06 - Taniec smierci - Lincoln Child;Douglas Preston, Książki, Lincoln Child, Douglas Preston - Cykl Pendergast
- 08 Long Nathan - Przygody Gotreka i Felixa - Zabójca orków, Książki, Przygody Gotreka i Felixa
- 100 Technik Plastycznych - Lewicka J, Książki dotyczące edukacji plastycznej , zabaw plastycznych, technik plastycznych i arteterapii
- 1 część Zmierzch - Stephenie Meyer, -- E-boki -Super Książki ------------FREE------------, Stephenie Meyer Kompletna Saga ZMIERZCH , KSIĘŻYC W NOWIU , ZAĆMIENIE , PRZED ŚWITEM
- 07 Reichs Kathy - PoniedziaĹ‚kowa Ĺ»aĹ‚oba (Monday Mourning), książki kathy reichs
- 05 King William - Przygody Gotreka i Felixa - Zabojca Bestii, książki, King William
- 06 King William - Przygody Gotreka i Felixa - Zabójca Wampirów, książki, King William
- 058. Roberts Nora - Irlandzka wróżka 01 - Irlandzka wróżka, Nowe książki-romanse, Orchidea
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- darkenrahl.keep.pl
|
|
|