|
100 Technik Plastycznych - Lewicka J, Książki dotyczące edukacji plastycznej , zabaw plastycznych, technik ... |
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] CENTRALNA PORADNIA AMATORSKIEGO RUCHU ARTYSTYCZNEGO JANINA LEWICKA 100 TECHNIK PLASTYCZNYCH NASZA KSIĘGARNIA 1969 SŁOWO WSTĘPNE Metoda pobudzania i rozwijania inwencji plastycznej i inicjatywy twórczej przez zajęcia plastyczne, oparte w dużej mierze na wyobraźni i fantazji własnej wychowanka, nię^Jzaś na obiwzorcowywaniu natury, jest obecnie powszechnie stosowana w postępowej pedagogice plastycz nej. W praktyce dydaktycznej charakteryzuje ją posługiwanie się róż norakimi technikami plastycznymi i różnymi środkami kształtowania. Godzi się tu wspomnieć, że powstanie i ugruntowanie się tej metody to plan pionierskiej pracy polskich pedagogów, prowadzonej od r. 1915 z dziećmi i młodzieżą robotniczą przez prof. Antoniego Buszka, od r. 1912 z młodzieżą rzemieślniczą i wyższych szkół plastycznych przez prof. Wojciecha Jastrzębowskiego, a w latach 1926 —7939 z młodzieżą szkół zawodowych przez absolwentów kursu pedagogicznego warszaw skiej ASP. W Polsce Ludowej — poza średnim i wyższym szkolnictwem plastycznym — metoda ta była stosowana w wielu ośrodkach pozaszkol nych (ogniska i koła plastyczne dla dzieci i młodzieży). Skuteczność jej została wielokrotnie potwierdzona przez opinię fachową: w licznych konkursach międzynarodowych prace plastyczne dzieci polskich — z reguły powstałe w tych ośrodkach pozaszkolnych — zdobyły wiele ( nagród i wyróżnień. Dopiero w latach ostatnich — dzięki reformie, której podlega obecnie nasze szkolnictwo — metoda ta znalazła swój wyraz w obowiązujących programach szkolnych. Dla wielu pedagogów, pracujących dotąd w ogra niczonym przez dawny program zakresie technik plastycznych, zmiana ta jest źródłem uzasadnionego niepokoju. r Celem „100 technik plastycznych" jest odpowiedzieć najpilniejszej po trzebie: służyć pomocą przede wszystkim nauczycielom przy realizacji nowych programów „wychowania plastycznego" w szkole i instrukto rom prowadzącym pozalekcyjne zajęcia plastyczne z dziećmi i mło dzieżą. Autorka — której talent pedagogiczny i dydaktyczne "doświadcze nie znane są i poza granicami kraju — ograniczyła zestaw omówionych technik do takich, których stosowanie nie wymaga kosztownych urzą- 5 dzeń, specjalistycznych narzędzi i trudno dostępnych materiałów, a któ rych uprawianie jest celowe dla dzieci i młodzieży od lat 18 (z tego względu np. technika malarstwa olejnego została pominięta). Rzetelność zawodowa winna uchronić nauczyciela od traktowania tej książki jako podręcznika 'dla wychowanków, od „przerabiania" po danych w niej przykładowych zadań a la lettre lub posługiwania się wyjaśniającymi ilustracjami jako wzorcami do naśladowania. Po za znajomieniu się praktycznie z nową dla niego techniką znajdzie on nie wątpliwie własne, najwłaściwsze 'dla niego i jego wychowanków sło wa wyjaśnień i celowe środki dydaktyczne. Należy też życzyć tej tak skromnie, a z dużym znawstwem opraco wanej publikacji, aby trafiła do rąk tych wszystkich-, którym prawidło wy i bogaty rozwój młodego pokolenia leży na sercu. HALINA JASTRZĘBOWSKASIGMUND ROZDZIAŁ I TECHNIKI RYSUNKOWE l. Rysowanie ołówkiem Ołówki są różnej twardości. Ołówki specjalne — w lepszych gatun kach — przeznaczone dla studiów i rysunków kreślarskich, oznaczone są literami i numerami. Ołówki oznaczone literą B są miękkie, ozna czone literą H — twarde. Przed literami znajdują się cyfry, np. 2H, 3B itp., oznaczające stopień twardości lub miękkości. 3H jest ołówkiem twardszym aniżeli 2H, 2B jest bardziej miękki niż B lub HB itd. Zwykłe, tzw. szkolne ołówki nie mają na ogół oznaczeń twardości. Do rysowania odręcznego najczęściej używa się ołówków miękkich. Rysowanie ołówkiem jest techniką najbardziej powszechną, dostępną w każdych niemal warunkach i pomimo pozornej łatwości — jedną z najtrudniejszych do uzyskania efektu plastycznego. Kreska rysowa na ołówkiem jest nikła. Nieco silniejszą w walorze kreskę można osiągnąć przez przyciśnięcie ołówka do papieru. Zbyt mocne naciśnięcie może tworzyć na papierze rowki Szpecące rysunek. Kreski narysowa nej ołówkiem nigdy nie trzeba rozcierać palcem ani watą. Zamazane plamy nie odpowiadają charakterowi techniki rysowania ołówkiem. Jeżeli oprócz konturów chcemy w rysunku zaznaczyć zróżnicowany walor, możemy to uzyskać przez różne zagęszczenie kresek. Ważną sprawą jest właściwe trzymanie ołówka podczas rysowania. Gdy rysujemy małe kształty, trzymamy ołówek w taki sposób, w jaki się trzyma pióro czy długopis podczas pisania. Przy sporządzaniu szki ców na większych arkuszach papieru (szczególnie na początku szkico wania) ołówek trzeba trzymać w dłoni lekko wszystkimi palcami. Ła two rysuje się wtedy długie linie. Przy rysowaniu ołówkiem dzieci za zwyczaj zbyt często używają gumki. Zaledwie narysują kilka linii, na tychmiast je wycierają. Należy to zwalczać. W szkicach z natury można zostawiać pierwsze linie wyznaczające kierunki, jakieś linie pomocnicze, lekko rysowane. Poszukiwania kierunków, proporcji, narastanie ry- 7 sunku powinny być widoczne w pracach uczniów. Gumkę, gdy jest nie zbędna, można zastosować pod koniec pracy. Technika rysowania ołówkiem nadaje się raczej dla starszych dzieci do wykonywania szkiców i dla bardziej zaawansowanej młodzieży do studiów z natury, szkiców, szybkich notatek itp. Rysowanie ołówkiem nie jest dla dzieci atrakcyjne. Ołówkiem dzieci rysują, przeważnie w domu, małe kształty na małych arkuszach papieru. Na zajęcia w kółkach plastycznych czy w szkole bardziej nadają się techniki plastyczne pozwalające na używanie dużych arkuszy papieru. 2. Rysowanie kredką Podobnie jak ołówkiem rysuje się kredką. Kredki są w różnych ko lorach, ale najprzyjemniejszy dla oka jest rysunek wykonany kredką czarną lub brązową. Bardzo dobrym gatunkiem czarnej kredki jest kredka negro. Wysokim gatunkiem kredek o odcieniach brązowych są sangwina i sepia. Przy rysowaniu kredką nie powinno się używać w ogóle gumki. Rysowanie kredką lepiej nadaje się dla dzieci (zwłaszcza starszych) niż rysowanie ołówkiem. 3. Rysowanie węglem Węgiel do rysowania można nabyć w handlu. Do rysowania węglem najlepsze są papiery o powierzchniach nieco szorstkich. Do celów szkolnych nadają się papiery pakowe szare lub białe w dużych forma tach. Rysujemy na szorstkiej stronie. Przy rysowaniu węglem można uzyskać kreski o różnych walorach: od jasnoszarej do czarnej. Jeżeli położymy kawałek węgla na papierze i będziemy nim posuwać, to uzy skamy szare i czarne płaszczyzny zależnie od stopnia przyciskania wę gla. Gdy rozpoczyna się pracę, należy rysować bardzo lekko. Niepo trzebne linie dadzą się wtedy łatwo usunąć kawałkiem flaneli lub spra nego płótna. Szmatka musi być sucha, bo wilgotna zamaże rysunek. Ewentualnie do rysunku węglem używa się specjalnych gumek do węgla, ale można je doskonale zastąpić kawałkiem świeżego, ugniecio nego chleba. Nie trzeba pokrywać całej powierzchni papieru węglem, lecz zosta wiać plamy czystego papieru. Są one również ważnym elementem w kompozycji przez kontrastowe działanie z szarymi i czarnymi plama mi. Jeżeli cały papier jest pokryty węglem, zuboża to kompozycję i działanie rysunku jest słabsze. Aby zachować rysunek węglem, trzeba go utrwalić. Najprostsze jest utrwalanie ustnym lub ręcznym rozpylaczem, takim jak do wody koloń- skiej. Do utrwalania rysunków węglem służy fiksatywa. Można ją do- 8
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plhadwao.keep.pl
|
|
|
|
|
Odnośniki |
|
- Indeks
- 1 Kingsbury Karen i Smalley Gary - Historia rodziny Baxterów 01 - Ocalenie 01 - Ocalenie, książki, Historia Rodziny Baxterów
- 09 - Kult - Lincoln Child;Douglas Preston, Książki, Lincoln Child, Douglas Preston - Cykl Pendergast
- 06 - Taniec smierci - Lincoln Child;Douglas Preston, Książki, Lincoln Child, Douglas Preston - Cykl Pendergast
- 11. Ciało człowieka - Koordynacja ruchowa - Świat Wiedzy, Książki i czasopisma - Biologia, Świat Wiedzy - Ciało człowieka
- 08 Long Nathan - Przygody Gotreka i Felixa - Zabójca orków, Książki, Przygody Gotreka i Felixa
- 1 część Zmierzch - Stephenie Meyer, -- E-boki -Super Książki ------------FREE------------, Stephenie Meyer Kompletna Saga ZMIERZCH , KSIĘŻYC W NOWIU , ZAĆMIENIE , PRZED ŚWITEM
- 07 Reichs Kathy - PoniedziaĹ‚kowa Ĺ»aĹ‚oba (Monday Mourning), książki kathy reichs
- 05 King William - Przygody Gotreka i Felixa - Zabojca Bestii, książki, King William
- 06 King William - Przygody Gotreka i Felixa - Zabójca Wampirów, książki, King William
- 058. Roberts Nora - Irlandzka wróżka 01 - Irlandzka wróżka, Nowe książki-romanse, Orchidea
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- kepno-ogrody.pev.pl
|
|
|