095. ABY 0004 - Opowieści z ...

Indeks
095. ABY 0004 - Opowieści z Imperium, Ebook, StarWars
 
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->1Peter SchweighofferOpowieści z Imperium2OPOWIEŚCIZ IMPERIUMPOD REDAKCJĄPETERA SCHWEIGHOFERAPrzekładKATARZYNA LASZKIEWICZ3Tytuł oryginałuTALES FROM THE EMPIREPeter SchweighofferOpowieści z Imperium4Redakcja stylistycznaJOANN ZŁOTNICKARedakcja technicznaANNA BONISŁAWSKAKorektaIWONA REMBISZEWSKAIlustracja na okładceDREW STRUZENSkładWYDAWNICTWO AMBERWydawnictwo Amber zaprasza na stronę InternetuCopyright © 1997 by Lucasfilm, Ltd. & TM.Ali rights reserved. Used under authorization.Published originally under the titleTales from the Empire by Bantam BooksDla Mamy, Taty i Davida, którzy podtrzymywali mnie,gdy się potykałem, dodawali otuchy,gdy zmagałem się z trudnościami, i uśmiechali się -gdy udało mi się je pokonać.5Peter SchweighofferOpowieści z Imperium6WYPAD - CZĘŚĆ III ........................................................................................206Michael A. Stackpole ...................................................................................206SPIS TREŚCIWSTĘP ...................................................................................................................7Peter Schweighofer ..........................................................................................7PIERWSZY KONTAKT.....................................................................................19Timothy Zahn .................................................................................................19PRÓBA OGNIA ...................................................................................................36Kathy Tyers ....................................................................................................36OSTATNIA SCENA ............................................................................................54Patricia A. Jackson ........................................................................................54STRACONA SZANSA ........................................................................................76Michael A. Stackpole .....................................................................................76ODWRÓT Z CORUSCANT ...............................................................................98Laurie Burns ..................................................................................................98PUNKT WIDZENIA .........................................................................................117Charlene Newcomb ......................................................................................117W BLASKU CHWAŁY.....................................................................................132Tony Russo...................................................................................................132POGROMCY SMOKÓW .................................................................................152Angela Philips..............................................................................................152PO PIERWSZE - NIE SZKODZIĆ .................................................................164Erin Endom ..................................................................................................164WYPAD - CZĘŚĆ I ...........................................................................................176Timothy Zahn ...............................................................................................176WYPAD - CZĘŚĆ II..........................................................................................190Michael A. Stackpole ...................................................................................190WYPAD - CZĘŚĆ IV ........................................................................................221Timothy Zahn ...............................................................................................2217Peter SchweighofferWSTĘPGALAKTYKA PEŁNA OPOWIEŚCIPeter SchweighoferKaŜda ksiąŜka ma swoją historią. I nie chodzi tu o fabułę, tworzoną za pomocąsłów zapełniających stronice ksiąŜki, lecz o ciąg wydarzeń, który doprowadził do jejwydania, od pierwszego błysku wyobraźni w umyśle autora aŜ po publikację gotowegoutworu literackiego. Bohaterami tej opowieści są pisarze, redaktorzy, oryginalnepomysły oraz wytęŜona praca. Niniejsza antologia nie stanowi wyjątku, jednakprawdziwa historia jej powstawania zakreśla znacznie szersze kręgi.Nie tak dawno temu pewien wyjątkowy film sprowadził do kin nowe pokoleniewidzów. George Lucas, łącząc najnowocześniejsze efekty specjalne i fascynującepostacie bohaterów, dotknął obszaru zbiorowej, mitycznejświadomościkinomanów.Ofiarował widzom zapomniane juŜ doświadczenia sobotniego seansu filmowego:śmiałychbohaterów, pełne napięcia, wciskające w fotel zwroty akcji, starcia statkówkosmicznych, walkę sił Dobra przeciwko sługusom Zła. Tym filmem byłyGwiezdneWojny: Nowa nadzieja.Nikt wcześniej nie widział podobnego.W amerykańskich domach, jak kraj długi i szeroki,światprzedstawiony wGwiezdnych Wojnachstał się rzeczywistością. Dzieci w kaŜdym wieku wracały z kindo domów, marząc o tym, by stać się Hanem Solo, Lukiem Skywalkerem lubksięŜniczką Leią. Kupowały figurki bohaterów, które pomagały im wymyślać własnehistorie, a tym samym uczestniczyć w wojnie przeciwko złowrogiemu Imperium.Dzieciaki wyobraŜały sobie, co by znalazły w Mos Eisley, zastanawiały się, jakwyglądają kopalnie przyprawy na Kessel czy teŜ kto skrada się w ruinachświątyńMassassów na Yavin IV. Udawały,Ŝesą dzielnymi pilotami rebelianckich X-skrzydłowców albo pełnymi fantazji przemytnikami, przedzierającymi się przezimperialne blokady na pokładzie „Sokoła Millenium”.Imperium kontratakujeiPowrót Jedidały następną poŜywkę dla wyobraźniAmerykanów. Powieści i komiksy prezentowały wydarzenia, które miały miejsce przedczasem akcji kolejnych filmów lub pomiędzy nimi. W wyobraźni dzieci piwnicestawały się GwiazdąŚmierci,miejscem pojedynków na miecześwietlnepodobnych dotego, jaki stoczyli Ben Kenobi i Darth Vader. Dzieciaki budowały fortece ześniegu,8powtórnie staczały bitwę o Hoth za pomocąśnieŜek,hasały po parkach, wymachujączabawkowymi blasterami i udając,Ŝe ścigająszturmowców na Endor.Nikt nie był pewien, czyGwiezdne Wojnyto kolejny przebój jednego sezonu czyteŜ coś prawdziwie oryginalnego. Mimo swej popularności w połowie lat 80. filmystały się dla amerykańskiego społeczeństwa zaledwie nikłym zbiorowymwspomnieniem. Wyprodukowane przez firmę Kenner figurki Luke’a Skywalkera iDartha Vadera schowano do szaf, piwnicznych schowków lub na strychy. Zdarte odwielokrotnego odtwarzania płyty ześcieŜkądźwiękową spakowano razem z innymistarymi nagraniami. Wznowienia ksiąŜek zapełniły półki księgarń obok innych tanichwydań fantastyki i popadły w zapomnienie.Zabawy figurkami bohaterów, czytanie ksiąŜek i komiksów oraz odwiedziny wwyimaginowanej galaktyce ustąpiły miejsca innym zajęciom. Wielbiciele filmudorastali, szli na uniwersytety i wchodzili w „prawdziwy”światkariery i rodziny.śyjącew nich nadal dziecko ukryło się w schowkach, piwnicach i na strychach duszy.Oczywiście ciągle jeszcze nie mogli się oderwać od telewizorów, kiedy stacje kablowelub satelitarne wyświetlałyGwiezdne Wojny,ale w przewaŜającej mierze fascynacja ipodniecenie, jakie towarzyszyły filmowi, stały się juŜ tylko nostalgicznymwspomnieniem.Wtedy zdarzyło się coś zdumiewającego.Pojawiły się nowe opowieści zeświataGwiezdnych Wojen.Zapoczątkował je Timothy Zahn swoją powieściąDziedzic Imperium.ZauroczyłfanówGwiezdnych Wojenhistorią pełną złowrogich czarnych charakterów,tajemniczych obcych ras, starć potęŜnych statków kosmicznych i oczywiście ichulubionych bohaterów. Dzięki niemu magiaGwiezdnych Wojenznowu odŜyła.Po udanych powieściach Zahna przyszła kolej na komiksy wydawnictwa DarkHorse i następne ksiąŜki.Gwiezdne Wojnywróciły nagle na usta wszystkich. Faniszturmowali księgarnie w poszukiwaniu najnowszych wydań ksiąŜek i komiksów.Pojawiły się pogłoski o nowych figurkach. Powróciły karty dla kolekcjonerów zoryginalnymi, nowymi rysunkami. Ludzie zorientowali się,Ŝejest nawet gra w role,która pozwoli im powrócić do dni, kiedy udawali Rebeliantów walczących przeciwkoszturmowcom i łowcom nagród.Ta nowa wizjaGwiezdnych Wojenprzyciągnęła nowych fanów i obudziła staregoducha filmu - dziecko, które bawiło się figurkami bohaterów filmu i chciało zostaćrycerzem Jedi, powróciło. Odkurzono wszystkie pamiątki związane z filmem,przywołano miłe wspomnienia i marzenia o odległej galaktyce istniejącej dawno,dawno temu. Dorośli spoglądali tęsknie na rysunki GwiazdyŚmierci,które namalowaliflamastrami jako dzieci. Dumnie pokazywali swoje kolekcje figurek bohaterów.Przypominali sobie pierwszy raz, kiedy oglądaliGwiezdne Wojnyi snuli spekulacje natemat fascynujących obszarów, jakie pokaŜe nowa trylogia.Przez dwadzieścia lat fani przechowywali marzenie w swoich sercach - bez nowejtrylogii czy wielokrotnych powtórek poszczególnych filmów w telewizji.GwiezdneWojnyto coś więcej niŜ filmy, więcej niŜ ich wielbiciele.Gwiezdne Wojnyto dowód naOpowieści z ImperiumPeter Schweighoffer9to,Ŝeludzie pełni wyobraźni i wiary mogą zmienić rzeczywistość wbrew wszelkimniepokonanym trudnościom.Wszyscy jesteśmy częścią tego fenomenu.Przykład wydawnictwa West End Games doskonale ilustruje charakter fenomenuGwiezdnych Wojen.W czasach zaniku zainteresowaniaGwiezdnymi Wojnamita małafirma zajmująca się produkcją gier uznała,Ŝejest to doskonały materiał na grę w role(ang. role-playing game). W tamtym okresie West End Games - wówczas z siedzibą wNowym Jorku - była producentem znacznej części tego rodzaju gier, jak i gierwojennych. Spółka wypróbowała swe siły na polu licencji na gry oparte na filmach,wydając grę przygodową „Star Trek” i grę w role „Pogromcy duchów”. West Endskontaktowała się więc z Lucasfilm Ltd. i podpisała umowę licencyjną.Próba stworzenia udanej gry na podstawie filmu sprzed dziesięciu lat byłaryzykowna. Zespół projektantów z West End zabrał się jednak do dzieła i wkrótceopracowano regulamin i materiałyźródłowepełne informacji o postaciach, typachstatków kosmicznych, rodzajach broni, obcych rasach i robotach. Powstała gra „StarWars Role-playing Game”.Początkowo spółka West End produkowała wiele gier, które jednak wchłonąłrynek gry opartej na „Gwiezdnych wojnach”. Zanim do tego doszło, trzeba byłopokonać wiele przeszkód. Zawalano kolejne terminy, a harmonogram produkcjiwydłuŜał się za sprawą autorów, którzy z opóźnieniem dostarczali teksty orazredaktorów, którzy musieli niekiedy napisać je od nowa. Współpraca z zespołemzatwierdzającym z Lucasfilm Ltd. szybko nauczyła West End, jakie tematy moŜnarozwijać w nieskończoność: na przykład czasy Starej Republiki, wojny klonów czydroga do potęgi Imperatora i Vadera.Od tego czasu West End pomagała poszerzać granice galaktykiGwiezdnychWojeni zachować jej ciągłość, wydając ponad 75 pozycji materiałówźródłowych,opisów przygód i suplementów, w tym 12 „Przewodników galaktycznych”, 14numerów magazynu „Star Wars Adventure Journal” i 10 podręczników do gry opartychna bestsellerowych powieściach i komiksach.CięŜka praca i wytrwałość pracowników wydawnictwa opłaciły się. Dzięki grze wGwiezdne WojnyWest End stał się wiodącym producentem gier w role, kupująclicencje na kolejne popularne gry oparte na filmach. Spółka wydała od tego czasu gryoparte na filmach o Indianie Jonesie,Tank Girl, Opowieściach z kryptyiFacetach wczerni.Obecnie jest to jeden z najlepszych wświecieproducentów tego rodzaju gier.Prace wydawnictwa dotycząceGwiezdnych Wojennie ograniczały się jednakwyłącznie do problemów gry. Spółka koordynowała swoje wysiłki z Lucasfilm Ltd. iinnymi licencjobiorcami, by zagwarantować ciągłośćświataGwiezdnych Wojenizachować jego ducha we wszystkich produktach opartych na tym filmie. Redaktorzy zWest End oferowali swoją pomoc pisarzom, odpowiadając na pytania, udostępniającpodręczniki do gier, a nawet przeglądając wstępne wersje powieści. Materiałyźródłowedo gry dostarczyły danych technicznych wykorzystywanych do tworzenia nowychzabawek i innych produktów opartych na statkach kosmicznych i pojazdach z10Gwiezdnych Wojen.Pracownicy West End byli przewodnikami twórców „Star WarsCustomizi Card Game” firmy Decipher i gry „Monopol”, opartej równieŜ na tymfilmie, wydanej przez Parker Brothers. Gdy informacje zawarte w róŜnych produktachidealnie do siebie pasują, wszechświatGwiezdnych Wojenwydaje się znacznie bardziejrealny.Kilku projektantów z firmy West End przeniosło się nawet do szerszego kręguwydawnictw związanych zGwiezdnymi Wojnami.Bill Slavicsek uaktualniłGwiezdneWojny -przewodnik encyklopedyczny.Raymonda Velasco, wprowadzając do niegonowe elementy i nawiązania do powieści Timothy Zahna, nowych komiksów ipodręczników do gry wydawanych przez West End. Bill Smith napisałIlustrowanyprzewodnikpo statkach, okrętach i pojazdach Gwiezdnych Wojen.Inni redaktorzy zWest End pisali artykuły do „Star Wars Galaxy Magazine” wydawnictwa Topp i innychczasopism. Podobnie jak bohaterowie filmu, jego pełni zaangaŜowania wielbicieleprzeszli drogę od bardzo skromnych początków do współtworzenia kształtu galaktykiGwiezdnych Wojen.Niektórzy z was mogą się zastanawiać, czym właściwie jest gra w role i dlaczegoGwiezdne Wojnytak dobrze się do niej nadają.Ten rodzaj gry to po prostu bardziej wyrafinowana wersja dziecięcej zabawy wudawanie bohaterów filmu. Większość wielbicieliGwiezdnych Wojennadal pamięta,jak wymyślali własne przygody rozgrywające się w odległej galaktyce, wykorzystującfigurki bohaterów, kilka pojazdów i meble w swoim pokoju. Gry w role opierają się natych samych procesach twórczej wyobraźni.Polegają one na interaktywnym opowiadaniu historii. Grupa przyjaciół wybierasobie postaci bohaterów, których będą odgrywać, a ich decyzje i działania wpływają nawynik opowieści.Jeden z graczy, zwany mistrzem, opowiada pozostałym uczestnikom, co widzą isłyszą ich bohaterowie, a takŜe opisuje postaci drugoplanowe, które spotykają na swejdrodze. Czasami wykorzystuje się mapy, fragmenty gier, rekwizyty czy miniaturowepojazdy, jednak większość akcji rozgrywa się w wyobraźni uczestników gry. Wynikipotyczek na pistolety blasterowe, pościgówśmigaczamii innych konfliktów sąrozstrzygane za pomocą rzutu kostką: im wyŜszą liczbę oczek uzyskuje gracz, tymlepiej jego postać wypełnia swoje zadanie. Sukces lub poraŜka mogą radykalniezmienić zakończenie historii.PoniewaŜ gracze tworzą własne historie rozgrywające się wświecieGwiezdnychWojen,nie powielają ról prawdziwych bohaterów filmu. Zamiast nich tworzą własne,choć na podobieństwo tamtych. Uczestnik gry moŜe wybrać, czy chce byćprzemytnikiem albo Wookiem, jak Han Solo i Chewbacca, czy pilotem myśliwca, jakBiggs albo Dutch, czy teŜ udawać przedstawiciela obcej rasy, jak admirał Ackbar lubBib Fortuna. JakoŜegracze nie odtwarzają postaci z filmu, mogą odwiedzać miejsca iuczestniczyć w wydarzeniach „spoza ekranu”. Gra pozwala fanomGwiezdnych Wojenodkrywać fascynujące obszary zaledwie wspomniane w filmach: zaułki Mos Eisley,białe korytarze Miasta w Chmurach czy lasy księŜyca Endor. UmoŜliwia imOpowieści z Imperium [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hadwao.keep.pl
  •  
     
    Odnośniki
     
     
       
    Copyright 2006 Sitename.com. Designed by Web Page Templates