|
10 15, Literatura techniczna, Czasopisma, Elektronika Praktyczna, Elektronika Praktyczna 04.2004(archiwum) |
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] P R O J E K T Y Cyfrowa gitara MIDI, część 1 Elektronika od pocz¹tku swojego istnienia zajmowa³a siÍ obrÛbk¹ i†przesy³aniem düwiÍku. Pierwotnie wszystkie zagadnienia - transmisja düwiÍku, jego wzmacnianie, nagrywanie i†odtwarzanie - by³y realizowane metodami analogowymi. Czas pokaza³, øe rola odtwÛrcza nie stanowi jedynej moøliwoúci, jak¹ daje elektronika. Druga po³owa zesz³ego wieku to okres rozwoju twÛrczej roli urz¹dzeÒ elektronicznych i†muzyki elektronicznej - przez jednych pogardzanej, przez drugich uwielbianej, a†w†kaødym razie stale siÍ rozwijaj¹cej. Rekomendacje: projekt polecamy wszystkim mi³oúnikom zastosowaÒ elektroniki w†muzyce, w†szczegÛlnoúci tym, ktÛrzy lubi¹ eksperymentowaÊ. Na przedstawionym w†artykule instrumencie moøna wydobywaÊ düwiÍki jak z†prawdziwej gitary, choÊ nie posiada ona prawdziwych strun. W³aúciwie chyba nikt juø dziú nie w¹tpi w†jakoúÊ cyfrowego za- pisu muzycznego czy cyfrowych odtwarzaczy i†wzmacniaczy audio (np. zapis CD, wzmacniacze klasy D). Inaczej ma siÍ jednak kwestia twÛrcza urz¹dzeÒ cyfrowych - instrumenty elektroniczne jak do- t¹d nie zast¹pi³y w†pe³ni øadnego instrumentu klasycznego, znalaz³o siÍ przy tym wzglÍdnie niewielu artystÛw, ktÛrzy zajmuj¹ siÍ two- rzeniem muzyki w†pe³ni elektro- nicznej. CÛø, to doúÊ zniechÍca- j¹ce dla nas, elektronikÛw. Bynaj- mniej nie wszystko stracone i†chy- ba zawsze warto prÛbowaÊ - prze- cieø nic nie trwa wiecznie! z³oøy³o, øe dawno temu w†tej kwestii dosz³o do porozumienia miÍdzy kilkoma wiÍkszymi firma- mi zajmuj¹cymi siÍ produkcj¹ urz¹dzeÒ muzycznych. Powo³ano specjalne stowarzyszenie i†zapro- wadzono porz¹dek. Nie znaczy to jednak, øe nasz standard by³ zawsze wolny od wszelkich nie- úcis³oúci. Standard MIDI ( The Musical Instrument Digital Interface - cyf- rowy interfejs instrumentÛw mu- zycznych), bo o†nim mowa, ma juø swoje lata i†jest w†wieku niektÛrych z†nas. Pocz¹tek MIDI datuje siÍ na 1983r., kiedy to projektanci z†rÛønych firm rozpo- czÍli wspÛ³pracÍ, ktÛrej wynikiem by³a prezentacja gotowych urz¹- dzeÒ maj¹cych moøliwoúÊ komu- nikowania siÍ miÍdzy sob¹. Bar- dzo szybko standard ten zyska³ sobie uznanie, bowiem w†koÒcu urz¹dzenia stawa³y siÍ ze sob¹ kompatybilne i†moøna by³o je ³¹- czyÊ nawet wÛwczas, kiedy by³y wyprodukowane przez rÛøne fir- my. Standaryzacji zosta³y podda- ne z³¹cza, typ interfejsu, protokÛ³ transmisji i†znaczenie poszczegÛl- nych kodÛw i†sekwencji. Okaza³o siÍ jednak, øe pierwotnie nie wszystko zosta³o dostatecznie okreúlone, dlatego w†roku 1991 Historii tylko trochÍ Przedstawiaj¹c Czytelnikom projekt w†pe³ni elektronicznego instrumentu, nie sposÛb nie za- cz¹Ê od opisania tego, co nasz instrument bÍdzie tworzy³. Tak teø zrobimy, bowiem düwiÍk wy- dobywaj¹cy siÍ z†kaødego instru- mentu, czy to jako drgania struny przenoszone przez powietrze w†postaci fal akustycznych, czy w†postaci zerojedynkowych pulsa- cji pr¹du w†kablu sygna³owym, jest spraw¹ nadrzÍdn¹. BÍdziemy mieli u³atwione zadanie, gdyø praktycznie mamy jeden standard, w†ktÛrym ìrozmawiaj¹î ze sob¹ cyfrowe instrumenty muzyczne. To doúÊ osobliwe, szczegÛlnie jeúli spojrzeÊ na elektronikÍ w†ogÛle - wszÍdzie mnÛstwo roz- wi¹zaÒ, czÍsto zupe³nie niekom- patybilnych, a†tutaj jedno? Tak siÍ 10 Elektronika Praktyczna 4/2004 Cyfrowa gitara MIDI Cyfrowa gitara MIDI Tab. 1. Wa¿niejsze bajty informacyjne i nastêpuj¹ce po nich bajty danych Wiadomoœæ Bajt informacyjny I bajt danych II bajt danych z†kilkoma instrumentami dzia³aj¹- cymi wspÛlnie. Przechodz¹c do meritum, in- strumenty wyposaøone w†z³¹cza MIDI posiadaj¹ najczÍúciej aø trzy gniazda, przy czym kaøde z†nich ma rÛøne przeznaczenie. S¹ to: MIDI IN, MIDI OUT i†MIDI THRU. To ostatnie jest kopi¹ MIDI IN i†s³uøy do ³¹czenia instrumentÛw w†³aÒcuch. Jak nazwa wskazuje, na wejúciu IN urz¹dzenie otrzy- muje polecenia z†zewn¹trz - in- strument moøe otrzymywaÊ infor- macje na temat synchronizacji i†ustawieÒ, natomiast syntezator otrzymuje przez to z³¹cze na przyk³ad informacje o†uderzonych w†instrumencie klawiszach. OUT natomiast to w†instrumencie wyj- úcie zakodowanego zapisu mu- zycznego lub w†przypadku urz¹- dzenia nadzoruj¹cego, przyk³ado- wo, ürÛd³o sygna³Ûw synchronizu- j¹cych. Aspektem fizycznym interfejsu zajmiemy siÍ w†dalszej czÍúci ar- tyku³u, tymczasem przyjrzymy siÍ protoko³owi MIDI. Na transmisjÍ sk³adaj¹ siÍ bloki danych o†nie- okreúlonej d³ugoúci. Pocz¹tkowy bajt takiego bloku informuje o†je- go zawartoúci i†o†ìkanaleî (jest ich 16 moøliwych), na ktÛrym jest on przesy³any (kana³ jest oczywiú- cie abstrakcj¹, zreszt¹ bardzo wy- godn¹ i†jak siÍ pÛüniej okaøe, daj¹c¹ wiele ciekawych moøliwoú- ci). NajczÍúciej wystÍpuje sytua- cja, kiedy w†pierwszej kolejnoúci przesy³any jest bajt informacyjny, a†zaraz po nim jeden lub dwa bajty danych. Bajt informacyjny dostarcza wiedzy o†kanale, na ktÛrym przesy³ana jest informacja i†na temat tego, czym jest treúÊ nastÍpuj¹cych po nim danych. Warto by³oby dowiedzieÊ siÍ, jak W³¹czenie nuty 1001kkkk 0aaaaaaa 0bbbbbbb (Note On Event) k - kana³ a - nuta* b - si³a Wy³¹czenie nuty 1000kkkk 0aaaaaaa 0bbbbbbb (Note Off Event) k - kana³ a - nuta b - si³a Zmiana instrumentu 1100kkkk 0aaaaaaa [brak] (Program Change) k - kana³ a - instrument Zagiêcie tonu 1110kkkk 0aaaaaaa 0bbbbbbb (Pitch Bend) k - kana³ a - zagiêcie b - zagiêcie [LSB] [MSB] Zmiana ustawieñ 1011kkkk 0aaaaaaa 0bbbbbbb (Control Change) k - kana³ a - ustawienie** b - wartoœæ Zmiana trybu pracy 1011kkkk 0aaaaaaa 0bbbbbbb (Channel Mode) k - kana³ a - tryb*** b - wartoœæ * - patrz tabela 2 ** - patrz tabela 3 *** - patrz tabela 4 wprowadzono rozszerzenie w†po- staci General MIDI, a†nastÍpnie, w†1999 - General MIDI II. W†tym miejscu warto zaznaczyÊ jedn¹ sprawÍ. SkrÛt MIDI przez wiÍk- szoúÊ uøytkownikÛw domowych komputerÛw kojarzona jest z†pli- kami düwiÍkowymi o†formacie MID lub SMF ( Standard Midi File ), przy czym z†powodu s³abej jakoúci generowanego düwiÍku pli- ki tego typu s¹ zazwyczaj pogar- dzane. Jeúli tak myúlisz - odrzuÊ to zdanie! MIDI jest standardem interfejsu muzycznego, a†pliki o†wspomnianym formacie s¹ jedy- nie zapisem transmisji. Ich brzmienie zaleøy od osprzÍtu, ktÛ- ry je interpretuje i†nie ma nic wspÛlnego z†ìjakoúci¹ MIDIî. Ci¹g³y rozwÛj urz¹dzeÒ syntetyzu- j¹cych düwiÍk powoduje, øe cyf- rowa interpretacja MIDI staje siÍ coraz trudniej odrÛønialna od düwiÍkÛw generowanych przez tradycyjne instrumenty, czego do- wodem moøe byÊ fakt, øe coraz czÍúciej tworzy siÍ w†ten sposÛb choÊby podk³ady muzyczne do filmÛw czy nawet elementy mu- zyki pop. MIDI posiada jeszcze jeden ciekawy zakres zastosowaÒ, ktÛry polega nie na generacji düwiÍku, ale na sterowaniu urz¹dzeniami oúwietleniowymi i†ogÛlnie sceno- grafi¹. WyobraziÊ sobie moøna przyk³adowo spektakl teatralny z†podk³adem muzycznym genero- wanym z†pliku MIDI. Jeúli w†pli- ku takim wprowadzimy dodatko- w¹ úcieøkÍ (wykorzystamy dodat- kowy kana³, o†ktÛrym pÛüniej), na ktÛrej bÍd¹ przesy³ane komendy dla urz¹dzeÒ steruj¹cych oúwiet- leniem, ruchomymi czÍúciami de- koracji itp., to zautomatyzujemy ca³e przestawienie! I†nie jest to wcale jedynie nasz wymys³ - tak robi siÍ w†praktyce. MIDI - muzyczne gadu-gadu Omawiany standard ma w†rze- czywistoúci postaÊ prostego, sze- regowego interfejsu asynchronicz- nego, opartego na pÍtli pr¹dowej z†optoizolacj¹. Dzia³a on z†prÍd- koúci¹ 31,25kbps, a†przesy³ane s³o- wo sk³ada siÍ z†bitu startu, oúmiu bitÛw danych i†bitu stopu, co w†sumie trwa 320 mikrosekund. Jest to czas na tyle ma³y, øe s³uchacz nie s³yszy niejednoczes- noúci uderzeÒ w†klawisze instru- mentu, ktÛre zreszt¹ nigdy nie s¹ przecieø jednoczesne. Jeúli wyob- raziÊ sobie jednak skomplikowany utwÛr muzyczny z†wieloma in- strumentami graj¹cymi wspÛ³bieø- nie, moøna pomyúleÊ, øe prÍdkoúÊ transmisji moøe siÍ okazaÊ niewy- starczaj¹ca. BÍdzie to po czÍúci prawda, z†drugiej jednak strony, jak dot¹d, w†praktyce interfejs MIDI úwietnie radzi sobie nawet Tab. 2. Kody nut dla wiadomoœci dŸwiêkowych Numer oktawy Kod nuty C #D #E F #G #A #B -1 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 0 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 1 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 2 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7 3 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 4 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 5 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 6 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 7 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 8 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 9 120 121 122 123 124 125 126 127 Elektronika Praktyczna 4/2004 11 Cyfrowa gitara MIDI Rys. 1. Schemat blokowy gitary instrumentu przypisanego do da- nego kana³u lub zagiÍcie tonu wybrzmiewaj¹cego juø düwiÍku (Pitch Bend) . Do wiadomoúci düwiÍkowych zalicza siÍ rÛwnieø (choÊ jedynie formalnie) wiado- moúÊ zmiany ustawieÒ (Controller Change) . Za jej pomoc¹, adresuj¹c odpowiednie ustawienie, moøemy zmieniʆbardzo wiele parametrÛw, od ktÛrych zaleøy düwiÍkowa in- terpretacja strumienia nut p³yn¹- cego danym kana³em. Do usta- wieÒ takich zaliczyÊ moøna miÍ- dzy innymi: g³oúnoúÊ, balans, po- ³oøenie ìstopkiî, numer banku düwiÍkÛw (z ktÛrego dany instru- ment wybiera siÍ pÛüniej odpo- wiedni¹ wiadomoúci¹ düwiÍkow¹), po³oøenie ko³a modulacji düwiÍku i†wiele innych. Istniej¹ takøe†bar- dziej zaawansowane parametry, ktÛre naleøy najpierw zaadreso- waÊ wiadomoúci¹ wyboru para- metru specjalnego, a†dopiero pÛü- niej, za pomoc¹ wiadomoúci wpi- su ustawieÒ, ustaliÊ jego now¹ wartoúÊ. Ustawienia tego typu dzielone s¹ na parametry zdefi- niowane i†niezdefiniowane ( Regis- tred i† Non-Registred Parameter s), przy czym te pierwsze wyrÛøniaj¹ siÍ tym, øe ich adresy i†zastoso- wanie zosta³o okreúlone w†stan- dardzie GM i†powinny byÊ one jednakowo interpretowane w†urz¹- dzeniach wszystkich marek. Przy- k³adem takiego specjalnego para- metru zdefiniowanego jest np. zakres zaginania tonu dla wiado- moúci düwiÍkowej - Pitch Bend (jego adresem s¹ dwa bajty: 00H (LSB), 00H (MSB), natomiast war- toúÊ wpisywana to dwa, 7-bitowe bajty, z†ktÛrych bajt wyøszy okreú- la liczbÍ pÛ³tonÛw, natomiast niø- szy liczbÍ setnych czÍúci pÛ³to- nÛw, w†sumie okreúlaj¹ce bez- wzglÍdny zakres zagiÍcia tonu). nakazaÊ syntezatorowi, pos³uguj¹c siÍ jego z³¹czem IN, øeby zagra³ nasz¹ ulubion¹ melodiÍ. W†zasa- dzie jest to bardzo proste, naleøy znaÊ jedynie kilka s³Ûw-zaklÍÊ, na ktÛre urz¹dzenia MIDI s¹ wyczu- lone. S³owa te, nazwane wczeú- niej bajtami informacyjnymi, po- dzieliÊ moøna na: wiadomoúci düwiÍkowe (Channel Voice Mes- sage) , zmiany trybu pracy kana³u (Channel Mode) , wiadomoúci wspÛlne (systemowe) dla wszyst- kich kana³Ûw (System Common) , sygna³y synchronizacji (System Real Time) i†wiadomoúci zastrze- øone ( System Exclusive) . Po wszystkich tych s³owach nastÍpu- je transmisja bajtÛw danych, ktÛre czasem mog¹ stanowiÊ po prostu jak¹ú wartoúÊ, a†czasem adres lub komendÍ. W†dalszej czÍúci przyj- rzymy siÍ ramkom najwaøniej- szym, ktÛre pÛüniej wykorzystamy w†budowanym przez nas instru- mencie. Magiczne zaklÍcia Z†praktycznego punktu widze- nia, najwaøniejszymi bajtami in- formacyjnymi s¹ wiadomoúci düwiÍkowe. Za ich pomoc¹ mo- øemy zmusiÊ dany syntezator do ìodezwania siÍî - moøemy bo- wiem zaø¹daÊ zainicjowania (lub przerwania) gry wybranej nuty z†dan¹ si³¹ i†odpowiedni¹ g³oú- noúci¹. Moøliwa jest takøe zmiana Tab. 3. Wa¿niejsze adresy ustawieñ i ich mo¿liwe wartoœci dla wiadomoœci zmiany ustawieñ Ustawienie I bajt danych II bajt danych G³oœnoœæ kana³u 7 0-127 [MSB] g³oœnoœæ 39 0-127 [LSB] Balans 8 0-127 [MSB] balans 40 0-127 [LSB] Bank dŸwiêków 0 0-127 [MSB] numer banku 32 0-127 [LSB] Oddech 2 0-127 [MSB] wartoœæ wdechu 34 0-127 [LSB] Ekspresja 11 0-127 [MSB] wartoœæ ekspresji 43 0-127 [LSB] Ko³o modulacji dŸwiêku 1 0-127 [MSB] wartoœæ przesuniêcia (“ pitch bend ” ca³ego kana³u) 33 0-127 [LSB] Peda³ podtrzymania 64 0 - off, 127 - on Tab. 4. Wa¿niejsze tryby pracy dla wiadomoœci zmiany trybu pracy Ustawienie I bajt II bajt danych danych Wy³¹czenie granych dŸwiêków 120 Peda³ t³umienia 67 0 - off, 127 - on Peda³ legato 68 0 - off, 127 - on Portamento 65 0 - off, 127 - on Czas portamento (p³ynne 5 0-127 [MSB] d³ugoœæ czasu 0 przejœcie pomiêdzy tonami) 37 0-127 [LSB] Zresetowanie ustawieñ 121 0 Stopka 4 0-127 [MSB] si³a nacisku Lokalne zarz¹dzanie 122 0 - off 127 - on 36 0-127 [LSB] Wybór parametru specjalnego 98 0-127 [LSB] adres parametru Wygaszenia granych nut 123 0 (niezdefiniowanego) 99 0-127 [MSB] Tryb OMNI Off 124 0 Wybór parametru specjalnego 100 0-127 [LSB] adres parametru Tryb OMNI On 125 0 (zdefiniowanego) 101 0-127 [MSB] Tryb monofoniczny 126 liczba kana³ów Wpis danych 6 0-127 [MSB] wartoœæ wpisywana (dla parametrów specjalnych) 38 0-127 [LSB] Tryb polifoniczny 127 0 12 Elektronika Praktyczna 4/2004 Cyfrowa gitara MIDI Rys. 2. Schemat ideowy instrumentu WiadomoúÊ okreúlaj¹ca tryb pracy kana³u jest pochodn¹ wiadomoúci zmiany ustawieÒ i†pozwala miÍ- dzy innymi ustawiÊ dany kana³ jako mono- lub polifoniczny, co oznacza, øe w†jednej chwili moøe byÊ na nim grany jeden düwiÍk (granie nowego zastÍpuje poprzed- ni) lub wiele düwiÍkÛw jedno- czeúnie. Moøliwe jest rÛwnieø wyciszenie wszystkich düwiÍkÛw wybrzmiewaj¹cych na danym ka- nale i†zerowanie ustawieÒ. Zmiana trybu pracy urz¹dzenia na OMNI powoduje natomiast, øe syntezator odbiera dane ze wszystkich kana- ³Ûw jednoczeúnie. Funkcja ta zo- sta³a†zaimplementowana w†obawie przed sytuacj¹, w†ktÛrej potencjal- ny klient w†czasie wyboru urz¹- dzenia w†sklepie mÛg³by zraziÊ siÍ ewentualnymi problemami przy ³¹- czeniu instrumentu z†urz¹dzeniem zewnÍtrznym. W†rzeczywistoúci tryb ten nie jest praktycznie wy- korzystywany i†zazwyczaj przy- sparza samych k³opotÛw. Elektronika Praktyczna 4/2004 13 Cyfrowa gitara MIDI Rys. 3. Schemat konwertera MIDI <=> GamePort Wiadomoúci synchronizacji s¹ przydatne przy po³¹czeniu wielu syntezatorÛw w†³aÒcuch i†umoø- liwiaj¹ zachowanie przez wszyst- kie jednakowego tempa oraz przy- k³adowo nadanie sygna³u startu i†stopu. Wiadomoúci wspÛlne, do ktÛrych naleø¹ wiadomoúci za- strzeøone, s¹ natomiast znacznie bardziej z³oøone i†ich zastosowa- nie jest doúÊ wszechstronne. Za ich pomoc¹ moøliwe jest chociaø- by przesy³anie pomiÍdzy urz¹- dzeniami wiÍkszych blokÛw da- nych (np. ca³ych bankÛw prÛbek düwiÍkowych), a†ich wykorzysta- nie rÛøni siÍ w†zaleønoúci od producenta. Kaøda wiÍksza firma produkuj¹ca urz¹dzenia muzycz- ne posiada bowiem unikalny kod, ktÛry wraz z†nag³Ûwkiem wiado- moúci zastrzeøonej tworzy bajt informacyjny, akceptowany naj- czÍúciej wy³¹cznie w†urz¹dze- niach produkowanych przez da- nego producenta. Jest to wiÍc sposÛb rozszerzenia standardu MIDI i†przyznanie wiÍkszej swo- body konstruktorom sprzÍtu mu- zycznego. Jak to juø wczeúniej zosta³o zaznaczone, blok danych sk³ada siÍ zazwyczaj z†wyøej wy- mienionych bajtÛw informacyj- nych, po ktÛrych nastÍpuj¹ bajty danych o†rÛønorakim znaczeniu. Najwaøniejsze z†nich zosta³y po- dane i†objaúnione w† tab. 1 . Na- leøy jeszcze wspomnieÊ o†moøli- woúci wielokrotnego wysy³ania danych po jednokrotnym wys³a- niu bajtu informacyjnego. Przy- k³adowo, chc¹c wys³aÊ informa- cjÍ o†trÛjdüwiÍkowym akordzie, wystarczy jedynie raz wys³aÊ bajt informacyjny wiadomoúci düwiÍ- kowej (np. Note On ), a†nastÍpnie trzykrotnie przes³aÊ po dwa bajty zawieraj¹ce dane o†wysokoúci düwiÍku i†jego sile. MoøliwoúÊ ta pozwala skrÛciÊ czas potrzebny na przes³anie danego bloku na- wet o†30%. o†niewielkiej liczbie peryferii. Elektronika gitary jest niezmiernie prosta - mikrokontroler przyjmuje dane o†miejscach nacisku danej struny na gryfie, sprawdza, ktÛre struny s¹ pobudzane do grania, a†nastÍpnie generuje odpowiednie kody MIDI przesy³ane poprzez tenøe interfejs. Dodatkowo, w†celu wprowadzania moøliwoúci zmian ustawieÒ i†konfiguracji gitary, zo- sta³a do³¹czona klawiatura i†wy- úwietlacz, dziÍki ktÛremu usta- wienia mog¹ byÊ ³atwiej dokony- wane. Znamy juø†teoriÍ, czas zo- baczyÊ, jak to zosta³o wykonane w†praktyce. Schemat ideowy in- strumentu zosta³ przedstawiony na rys. 2 . Z†powodÛw konstruk- cyjnych podzielono go na dwie zasadnicze czÍúci - p³ytÍ g³Ûwn¹ z†kontrolerem i†z³¹czami oraz trzy identyczne uk³ady gryfu. Jako ser- ce uk³adu zosta³ wybrany mikro- kontroler rodziny AVR - ATmega8515. WybÛr ten by³ w†za- sadzie prosty - potrzebny by³ uk³ad úrednio szybki, posiadaj¹cy wzglÍdnie duø¹ liczb¹ portÛw wyjúciowych. Mniej istotnymi ce- chami by³a wielkoúÊ pamiÍci pro- gramu, wyposaøenie w†rozbudo- wane funkcje specjalne - kryteria te úwietnie spe³nia nasz scalak. W†zasadzie nie ma potrzeby wyjaúniania dzia³ania budowane- go uk³adu od podstaw, gdyø jest ono bardzo proste. OmÛwienia wymaga jedynie sposÛb, w†jaki uk³ad wykrywa chwyt i†jego po- budzenie. Struny, ktÛre s¹ naj- zwyklejszymi kawa³kami przewo- du, przeci¹gniÍtymi jedynie w†czÍúci korpusu gitary (czyli w†miejscu, w†ktÛrym gitarzysta je poci¹ga), s¹ do³¹czane do uk³adu poprzez rezystory R6-R11 zabez- Budowa instrumentu Po przedstawionym wyøej skrÛ- towym opisie interfejsu moøemy w†koÒcu przejúÊ do g³Ûwnego te- matu artyku³u - nadszed³ czas na budowÍ instrumentu! W†zasadzie wiÍkszoúÊ klasycznych instrumen- tÛw zosta³a†juø w†jakiú sposÛb tak zmodyfikowana, aby by³o moøliwe ich ³¹czenie w†sposÛb cyfrowy. Do tych instrumentÛw naleøy tak- øe gitara, przy czym instrument ten nie poddaje siÍ ³atwo ìucyf- rowieniuî i†z†tego powodu produ- kuje siÍ specjalne przystawki wy- korzystuj¹ce dosyÊ zaawansowan¹ technikÍ analizy düwiÍku genero- wanego przez instrument klasycz- ny i†dopiero w†kolejnym kroku zamienia siÍ ten düwiÍk na postaÊ zerojedynkow¹ zapisu nutowego. Jak moøna siÍ domyúliÊ, tego rodzaju przystawki s¹ dosyÊ skom- plikowane (wymagaj¹ stosowania procesorÛw sygna³owych) i, co za tym idzie, drogie. Przedstawiony w†artykule model gitary jest prak- tycznie ìczystoî cyfrowy, co daje wiele rÛønych ciekawych moøli- woúci, ktÛre s¹ niedostÍpne przy stosowaniu przystawek do gitar strunowych. Co wiÍcej, uk³ad jest tani i†prosty w†budowie, a†przy tym poddaje siÍ ³atwym modyfi- kacjom. Schemat blokowy urz¹dzenia zosta³ przedstawiony na rys. 1 . Jak ³atwo moøna by³o przewi- dzieÊ, centralnym elementem uk³a- du jest mikrokontroler, przy czym zadowolimy siÍ nawet uk³adem 14 Elektronika Praktyczna 4/2004
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plhadwao.keep.pl
|
|
|
|
|
Odnośniki |
|
- Indeks
- 10 FullExposure, Elloras Cave MM, 1, Ellora's Cave Books
- 10 FullExposure(1), Elloras Cave MM, 1, Ellora's Cave Books
- 10 - Aktywna strona nieskończoności - Carlos Castaneda, metody, Carlos Castaneda
- 10. Roberts Nora - Na zawsze razem 01 - Czekając na Nicka, Nora Roberts
- 10. May Karol - Ocalone miliony, Karol May - e-book, Cykl Szatan i Judasz
- 0748621598.Edinburgh.University.Press.Global.Environmental.History.10.000.BC.to.Ad.2000.Jan.2008, Books, Books eng, books NON FICTION, zzzUnsorted
- 10 Lauren Dane - Cherchez Clan 01 - Ascension(1), Elloras Cave MM, 1, Ellora's Cave Books
- 10 Lauren Dane - Cherchez Clan 01 - Ascension, Elloras Cave MM, 1, Ellora's Cave Books
- 10 SV650Y '00 Model, Książki Serwisowe Manuals, Suzuki SV 650 98-02 Service Manual
- 10 Essentials of Forex Trading, ebook, forex
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- coolinarny.opx.pl
|
|
|